יום שני, 20 בינואר 2020

8 טיפים להגברת המוטיבציה ללמידה

מה לעשות כדי לטפח ילדים עם מסוגלות ומוטיבציה ללמידה? הנה סדרה של 8 טיפים פרקטיים שיכולים לעזור:
טיפוח הקשר - זמן איכות לכל ילד
א.     הקשר - טיפוח הקשר עם הילד וטיפוח אהבה שאינה תלויה בדבר, אהבה שאין לה תנאים וסייגים, לראות את הילד על השלם שבו, הרבה מעבר לצד הלימודי. הקשר עם הילד שלכם הרבה יותר חשוב מהציונים שלו או מההצלחה שלו בלימודים. אלו יפתחו את החוסן שלו, את הביטחון ואת תחושת המסוגלות והם אלו שיאפשרו דיאלוג אמיתי עם הילד שלכם ואת האפשרות שיפתח כלפיכם ויצביע על קשיים, לימודיים, חברתיים ואחרים. ברגע שיש קשר ויש דיאלוג פתוח ואמיתי, יהיה אפשר לדבר על לימודים, על על אחריות ועל ניהול הזמן. אבל קודם כל הקשר. בפועל עם ילדים קטנים אני ממליץ כמובן על זמן איכות עם ילד אחד בלבד שבו משחקים בכדור או עושים פאזל יחד. עם ילדים יותר גדולים אפשר ללכת לבית קפה ולדבר על החיים ממש כמו גדולים.

ב.     נסו לייעץ פחות ולשאול יותר. עצות נתפסות כהטפה. ואף ילד לא רוצה שיטיפו לו. שאלות טובות לגבי הלימודים מאפשרות הבנה והפנמה אמיתיות, הן מאפשרות לחשוב על הבעיה, להגדיר אותה, להבין אותה לעומק ולהציע פתרונות אפשריים, אגב את הפתרונות הטובים ביותר ילדים נוטים להציע בעצמם, כלומר התשובה טמונה אצלם.


ג.      למידה מהצלחות ומכישלונות - הילד חזר עם בחינה או ציון אל תהיו שיפוטיים, אל תסתכלו רק על הציון ותתנו משוב חיובי אם הציון גבוה או שלילי אם הציון נמוך. זו הזדמנות ללמד אותו על למידה מהצלחות ומכישלונות. עיברו איתו על הבחינה, נסו להבין מה היה לו קל, מה היה קשה, איך הוא חשב על שאלה מסוימת, למה הוא חושב שהוא טעה בה ולעומת זאת איך הוא הצליח בשאלה אחרת. מה הלקחים שלו לקראת הבחינה הבאה. איך הוא למד, התכונן, האם זה היה יעיל, מה כדאי לעשות להבא. העיקר לא להיות שיפוטי או ביקורתי אלא להביע איכפתיות ולהדגים כיצד עושים ניתוח אירוע כיצד לומדים ממה שהיה קדימה. עלינו להדגים למידה מכישלון ולא הימנעות ממנו. ומן הצד השני כאשר התוצאה חיובית, אם משבחים רק את התוצאה (בין אם זה פאזל שהילד סיים או ציון טוב במבחן), אנחנו מעבירים לילד את המסר שהוא צריך להצליח כל הזמן, וזה כמובן בלתי אפשרי, מה שמייצר חלץ וחרדה ומעודד בתורו הימנעות (דחיינות אגב היא סוג של הימנעות).

ד.     עודדו את הילד לקחת אחריות לא על התוצאות אלא על המעשים. ספקו פידבק אינפורמטיבי על מה שהילד עשה. אמרו משפטים כמו: "אני רואה שהתאמצת לקראת הבחינה", "אני רואה שהשקעת להשיג את הנושאים המעודכנים ביותר", "אני רואה שהמחברת שלך מסודרת", או בקיצור אני (ההורה) רואה אותך (הילד). אני רואה מה אתה עושה, מה אתה חווה, מה אתה מרגיש. ההצלחה או הכשלון שלך הם לא מי שאתה אלא לכל היותר תוצאה של המעשים שלך ובכל מקרה לא מעידים על מי שאתה באמת.

ה.    אל תשחדו ילדים בפרסים קטנים כגדולים בשביל ללמוד ולהצליח. גם אם זה יעבוד הפעם, זה לא יעבוד פעם הבאה, והילד יאמר לעצמו – אני לומד בשביל הטיול ולא אני לומד בשביל עצמי – כדי להצליח. מוטיבציה חיצונית מתפוגגת במהירות וקשה לשמור עליה לאורך זמן, ועל כך בהרחבה במאמר הבא.

ו.      יש לכם בעיה עם המורה – דברו עם המורה!!!! לא עם הילד. לא מוצא חן בעיניכם משהו – הדבר הגרוע ביותר הוא לחלוק אם הילד שלכם את חוסר שביעות הרצון מהמערכת. המורה תמשיך ללוות את הילד כל השנה וחשוב שהילד יסמוך עליה וילמד ממנה, ולכן משפטים כמו: "המורה הזו מטומטמת"  (ושמעתי אותם עשרות פעמים בואריאציות שונות) יגרמו לילד בעיקר לא להסתדר עם המורה, לא ללמוד אצלה ובסופו של דבר לא להצליח (או להיזקק למורים פרטיים). אני לא אומר אגב שהמורה צודקת, אך שינוי המצב טמון בחשיבה המשותפת יחד עם הילד מה כדאי לעשות ולא בהשתלחות במורה באזני הילדים.

הכנת שיעורי בית באופן עצמאי

ז.      המשימות שהילד שלכם קיבל מהמורה הן.... המשימות שהילד שלכם קיבל מהמורה. ברגע שאתם כהורים לוקחים אחריות על המשימות האלה ועושים במקומו, בעיקר בכל מה שנוגע להכנת ש.ב ובגיל מבוגר יותר כתיבת עבודות, הילד מקבל את המסר שהוא לא יכול לבד. ואם הוא לא יכול לבד - למה לו להתאמץ. התנהגות כזו גורמת לילד לא לקחת אחריות, ובסופו של דבר עלולה לגרור תחושה של חוסר מסוגלות וחוסר מוטיבציה.

חשיבה בשחור לבן
ח.    ילדים ובני נוער נוטים לחשיבה דיכוטומית, חשיבה בשחור לבן. טעויות החשיבה האלה עלולות להוביל במקרים קיצוניים לייאוש של ממש, לוויתור על הלימודים ולמצבי לחץ וחרדה שונים. חשוב להראות לילדים שאלה טעויות חשיבה והן אינן משקפות מצב אובייקטיבי. כך למשל או שאני יודע הכל (באמת הכל?) או לא כלום. או שאני חכם או שאני טיפש (יש רמות שונות של ידע, יש נושאים שונים). אפשר לקחת משפטים שליליים שהילד אומר ולהפוך אותם יחד איתו לחיוביים. למשל: נכשלתי במבחן ב... ואין לי סיכוי להצליח. נכשלתי במבחן ב... ופעם הבאה אלמד בצורה אחרת...

הטיפ האחרון – ואולי המשמעותי ביותר בהקשר למוטיבציה ללמידה – קשור בעזרה שאנחנו יכולים לתת לילדים שלנו בתחום ניהול הזמן וההתארגנות, ועל כך במאמר נפרד בהמשך...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ט"ו בשבט הגיע וגם התעודה! שיחה אחרי התעודה

ט"ו בשבט הגיע ואיתו גם התעודה! כיצד תיראה שיחה אחרי התעודה? התעודה היא הערכה מסכמת של חצי שנה או אפילו שנה של עבודה, השקעה ומאמץ...