יום חמישי, 30 בינואר 2020

ט"ו בשבט הגיע וגם התעודה! שיחה אחרי התעודה


ט"ו בשבט הגיע ואיתו גם התעודה! כיצד תיראה שיחה אחרי התעודה?
התעודה היא הערכה מסכמת של חצי שנה או אפילו שנה של עבודה, השקעה ומאמץ. האם אתם חוששים ממה שאתם עומדים לגלות שם? האם התעודה היא הערכה של ילדיכם או שמא אתם מרגישים שזוהי הערכה של התפקוד שלכם כהורים? 
רגע לפני התגובה האוטומטית כלפי התעודה, ה"אוי אוי אוי" וה"כל הכבוד" כדאי לקרוא כדי למנף את המאורע הזה כדי לקדם את הילד ולעורר אצלו תחושת עצמאות, מסוגלות וכמובן גם לעודד למידה.

הטעות
נתחיל דווקא בטעות. אנחנו נוטים לשבח ולהלל ציונים טובים, להגיד "וואו, נהדר", 90 בעברית, א' בחשבון, כל הכבוד, ומהצד השני להביע אכזבה כאשר הציון הוא לא כל-כך טוב. אנחנו אומרים "לא נורא", "פעם הבאה תשתפרי", אבל המבט המאוכזב שלנו אומר הכל. לפעמים אנחנו גם נוזפים "חבל שלא השקעת פה יותר", "נו נו נו...", "אתה כבר בכיתה – ה' – ז' – י' – השלימו מאת החסר... אבל הרעיון ברור".

הערכה עצמית
סוג כזה של פידבק הוא בעייתי כי הוא יוצר זיהוי בין הציון לבין ההערכה או אפילו האהבה שיש לנו כלפי הילד. ילד טוב = ציון גבוה. ילד רע = ציון נמוך, ולמעשה גורם לכך שהדימוי העצמי של הילד וההערכה שלו כלפי עצמו ייבנו אך ורק על פי ציונים. תחשבו רגע על ילד שקיבל ציון מעולה, וזכה להמון שבחים על הציון, ובפעם הבאה קיבל ציון נמוך. עוד לפני שהוא הראה לך אמא או לך אבא את הציון בתעודה הוא כבר חש אכזבה ואפילו כישלון, שהרי הציונים זה מה שחשוב, ככה הוא מעריך את עצמו, כך נבנית תחושת הערך שלו. צריך להדגיש זאת שוב ושוב: ההצלחה או הכישלון של הילד הם לא מי שהוא אלא לכל היותר תוצאה של המעשים שלו, ולנו כהורים חשוב הילד כשלם, על המאמץ שהשקיע, הפעולות שהוא עשה והערכים שלו.

מה עושים?
אז מה כן לעשות. האמת שתעודה היא הזדמנות לחשיבה תוצאתית, ובעיקר הזדמנות לשמוע ולהקשיב הרבה יותר מאשר לדבר, או לא עלינו להטיף מוסר. תשאלו אותו או אותה, איך התעודה? מה את חושבת על התעודה? את מרוצה? ממה את מרוצה יותר? ממה אתה מרוצה פחות? תתאפקו רגע עם ה"כל הכבוד" על ציון מעולה שראיתם ותשאלו איך הגעת לתוצאה? מה עשית כדי להצליח? זה נקרא ללמוד מהצלחות. ומהצד השני כשיש ציון פחות טוב, תשאלו בטון ניטרלי האם הם מסופקים מהציון, לאן הם מכוונים, מה ה- Outcome, לאן הם (ולא אתם) רוצים להגיע, מה המטרה שלהם, מה הדרך שלהם להשיג אותה וכיצד הם מתכוונים לעשות זאת. תקופת התעודות היא תקופה מצוינת להרעיף הרבה אהבה על הילדים שלכם ולבנות יחד איתם תכנית פעולה עם מטרות סדורות ואבני להשגת מטרות אלו.

ועוד קצת חומר למחשבה...



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ט"ו בשבט הגיע וגם התעודה! שיחה אחרי התעודה

ט"ו בשבט הגיע ואיתו גם התעודה! כיצד תיראה שיחה אחרי התעודה? התעודה היא הערכה מסכמת של חצי שנה או אפילו שנה של עבודה, השקעה ומאמץ...